De (on)zin van online magazines

magazines2

Ik ben er ook zo een die af en toe graag door tijdschriften bladert. De laatste jaren is dat wel een stuk minder geworden, want surfen en swipen is het nieuwe bladeren. Lekker online lezen, een beetje wiebelend in de schommelstoel. Waar ik eerder al het gevoel kreeg dat ik niet per se slimmer werd van het lezen van tijdschriften, weet ik dat nu zeker als ik de online varianten lees. Dat klinkt bot, maar een aantal online magazines heb ik min of meer afgezworen door de ietwat lege inhoud. Best knap, lege inhoud creëren. Ach ja, wat kun je ervan zeggen. Deze online magazines lopen als een tierelier, dus misschien ben ik kritisch of gewoon jaloers op hun bezoekersaantallen.

Maar misschien ben je het wel met me eens dat de onderstaande (bestaande!) artikelen je algemene kennis niet echt zullen verbreden.

“Dit is precies hoe ieder dronken avondje met je beste vriendin eruit ziet.”
“Dit is waarom de meest f*cked up mannen je de beste nachten bezorgen.”
“17 dingen die iedereen met een pindakaasverslaving herkent.”

Ik verzin dit niet hè. Je kunt 17 dingen herkennen als je verslaafd bent aan pindakaas. Alsof 1/3 van de vrouwen dagelijks een pot pindakaas leeg lepelt. Nee joh, Nutella.

Val ik buiten de doelgroep? Is dit wat elke ‘twentysomething’ wil lezen? Ik snap dat je nu misschien denkt: “Die Evelien, wat een klaagdraak. Schrap die magazines gewoon uit je Favorieten en houd je mond erover.”

magazines1

Ja kan ik doen, maar neh.

Ik denk dat ze er ook achter zijn gekomen welke artikelen het meeste klikgedrag opleveren. Dat zijn artikelen die beginnen met:

“12 manieren om..”
“7x de leukste..”
“10 vragen die je jezelf stelt wanneer..”

Het is heus. Ik word de hele dag overspoelt met lijstjes die opsommen wat ik al weet of eigenlijk helemaal niet wil weten. Wat is hier het doel van? Geef mij maar lekkere recepten, tips tegen sociale ongemakkelijkheid of een recensie over een goede film. Weet ik veel.

Nog zo’n stomme: “8 dingen die íedereen denkt wanneer jij weer eens te laat bent.” NEE! Ik probeer mezelf er juist van te overtuigen dat NIET íedereen dingen denkt omdat ik ze wel denk. Snap je het nog? Gewoon niet voor andere mensen denken! Hoe kan zoiets nou leuk zijn om te lezen? Laat staan nuttig. Ik word er een beetje opstandig van. Ik gun jonge ondernemers het beste met hun eigen opgerichte magazine, maar laat ze dan ook een beetje hun best doen met de inhoud ervan. Of het is zoals ik al zei: ik val overduidelijk buiten de doelgroep.

Geef mij maar weer een Libelle dan. Recepten die je daadwerkelijk zelf kunt maken zonder dat je er gojibesjes, sojamelk of biologische chilivlokken voor nodig hebt. Daarbij heftige verhalen, draagbare kleding en Jan Jans en de kinderen. Need I say more?

Oké, pardon. De Flow mag ook. Dat vind ik oprecht een leuk tijdschrift.

magazines3

PS Jeuj, sneeuw!

ehblog

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *